Civilzóna

Színház – másképp

szobor

Kísérletezés, fejlesztés, merész, sokszor tabunak számító témák. Színházzal, színházi neveléssel foglalkozik a jövőre 20. születésnapját ünneplő Káva Kulturális Műhely. A héten az OFF-Biennálé Budapest kortárs művészeti programsorozaton vesznek részt.

A Káva elsősorban gyerekeknek és fiataloknak készít úgynevezett részvételen alapuló előadásokat. A módszer lényege, hogy a középpontba a majdani nézőt helyezi. A darabok témájának kiválasztásakor minden esetben valamilyen emberi, erkölcsi vagy társadalmi kérdést, problémát vizsgálnak.

„Egyfajta nyílt társadalmi fórumként látjuk és láttatjuk az előadásainkat, ahol lehetőségünk van közösen egyeztetni a véleményünket, gondolatainkat, egy-egy mindannyiunk számára releváns kérdésről, problémáról” – magyarázza Takács Gábor, a Káva színész-drámatanára.

Mindegy, hogy néző vagy színész

A Káva előadásain eltűnnek a szerepek, nincs színész és néző; mindenki résztvevővé válik. Az alkotók korosztályra való tekintet nélkül azt tapasztalják, hogy a közönségben igény van arra, hogy elmondhassák véleményüket egy adott témával kapcsolatban, mondja Kardos János színész-drámatanár. „Ebben lehet motor a mi színházunk. Beindítja a mindenkiben ott lévő motivációkat. Így a bevonódás igényét is.”

szobor4

“Egyfajta nyílt társadalmi fórumként működünk” – Takács Gábor

Az esetek többségében iskolai osztály érkezik a Káva Műhelybe. Ilyenkor a diákok kilépnek a megszokott oktatási struktúrából, és egy olyan eseményen vesznek részt, ahol partnerként kezelik őket és véleményt nyilváníthatnak. „Azon túl, hogy az osztálynak közös színházi élménye lesz, egy ilyen alkalomnak közösségépítő hatása is lehet. Az adott témában együtt mélyülhetnek el, a többieket nézve, meghallgatva pedig új szempontokat vizsgálhatnak meg” – meséli Kardos János.

Akarunk-e emlékezni?

A Káva darabjai legtöbbször fontos társadalmi kérdéseket feszegetnek. Így a ’Szobor’ című előadás is, amely a 2008-2009-es roma-gyilkosságokra reflektál. Kérdése, véleménye mindenkinek van a cigány-nem cigány együttélés kapcsán, amelynek feszültsége a hétköznapokban is körülvesz minket. Kardos Jánosék ebből indultak ki a darab megírásakor. „Amikor a tragédia megtörtént, azt gondoltuk, ezzel foglalkoznunk kell. Olyan szélsőséges, embertelen dolog történt, amelyre reagálnunk kell valamilyen formában a saját eszközeinkkel.”

szobor2

A 2008-2009-es roma-gyilkosságokra reflektál a ’Szobor’ című előadás

A darabot a 2012-13-as évadban mutatták be, és annak ellenére, hogy meglehetősen sok előítélettől terhelt témáról van szó, a visszajelzések alapján elmondható, hogy az osztályok nagyon szeretik az előadást. A ’Szobor’ fő kérdése, hogy akarunk-e – és ha igen, akkor hogyan – emlékezni egy cigány fiúra, akit a származása miatt gyilkoltak meg. Miként van közünk nekünk, kívülállóknak mindehhez? Az alkotók egy mindenki számára releváns, érthető, kellő mennyiségben provokatív fikciót hoztak létre, amelyet valós esemény inspirált. „Fontos szerepe volt a médiának, így ezt is szerettük volna beemelni a darabba valamilyen módon. A résztvevők például újságíróként kérdezhetnek a történet egyik szereplőjétől. Civil véleményüket tehetik bele a történetbe, fontos dramaturgiai pontokon”- magyarázza Kardos János.

A résztvevők kisebb csoportokban vitára készíthetnek fel szereplőket, érvekkel felvértezve őket. Szavak nélkül, színházi játék segítségével valamelyik szereplő szemszögéből alkothatnak valami újat.  A történet középpontjában szó szerint és metaforikusan is a szobor áll. Ezen a tárgyon keresztül teszik fel a kérdést: akarunk-e emlékezni?

„Reflektálni önmagunkra”

Habár társulatként határozzák meg magukat, a Káva életében minden a projektekről, a hosszabb-rövidebb idei tartó alkalmi együttműködésekről szól. Folyamatosan keresik a kapcsolódási pontokat, érdekli őket a képzőművészet és a színház összekapcsolhatósága. Múlt héten egy utcai performansszal készültek, május 6-án pedig az OFF-Biennálén vesznek részt. „A Káva számára az egyik legfontosabb érték, hogy folyamatosan reflektáljunk környezetünkre, önmagunkra, saját munkánkra”- mondja Takács Gábor.

szobor1

Utcai performansz (Forrás: Romnet)

A múlt hét szerdai akció szervesen kapcsolódott a ’Szobor’ című előadáshoz, ugyanis annak díszletét – a történetben szereplő szobrot – becsomagolták és kivitték egy nyílt térre. Egy nagy, közös szoborcsoportot építettek fel az előadásokon korábban részt vett diákokkal és tanáraikkal együtt.

„Azt kérdeztük magunktól és az arra járóktól, hogy akarunk-e emlékezni a néhány évvel ezelőtti, romák ellen elkövetett gyilkosságsorozatra, az áldozatokra. A járókelőknek lehetőségük volt arra, hogy egy rövid ideig elgondolkodjanak arról, ők maguk akarnak-e emlékezni. Elmondhatták érveiket, gondolataikat, amelyet a becsomagolt szoborra lehetett ráírni” – meséli Takács Gábor.

A ’Szobor’ című előadás legközelebb május 6-án, 19.00 órakor látható az OFF-Biennálé keretében, a MU Színház stúdiójában, a KÁVA Műhelyben.

***

A Káva Kulturális Műhely 2013-ban harmadik helyezést ért el az ERSTE Alapítvány Social Integration Díján. Az alapítvány idén támogatja az OFF-Biennálé ’Check Your Head!’ címen futó projektjét.

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!