Már általános iskolásként tudta, hogy mássága miatt „utakat” kell keresnie és találnia, hogy odafigyeljenek rá. Felnőttként sikerült elfogadó környezetet teremteni maga köré. A Romani Design-t ma már elismert márkakánt jegyzik itthon és külföldön egyaránt, kollekcióit olyan neves színésznők viselik, mint Gryllus Dorka.
Varga Erika tradíciókövető családban nőtt fel, ahol az öltözködés hangsúlyos szerepet töltött be. Ugyan gyerekként arról még nem álmodozott, hogy divattervező lesz, de az alkotás, a kézműves tevékenység mindennapos volt otthon. Nem véletlenül lépett az útra, amelyen immár évek óta halad. „Kezdetben a roma népismeret-terjesztés területén végeztem oktatói munkát, majd az ötvösségben kerestem a kreatív önkifejezés lehetőségeit. Végül ennek a számomra két fontos területnek az összekapcsolásából jött létre egy társadalmi küldetéssel bíró divatmárka gondolata” – magyarázza Erika a Romani Design gyökereit.
Vallja, az általa létrehozott márka egyik legfőbb célja a roma kultúra presztízsépítése. Erika úgy gondolja, hogy a divat révén szemléletformálást lehet megvalósítani, sőt, a divat eszközeit használva felvértezhetjük magunkat olyan vizuális válaszokkal, amelyek a rasszizmus ellen dolgoznak. Hogy mindezt a mindennapokban valóban sikerül-e megvalósítani, arra határozott „igen” a válasz. „Úgy látom, hogy a divat olyan nagymértékben vált fontossá a ma emberének, hogy megkerülhetetlen terepnek számít, ha fontos üzeneteket szeretnénk eljuttatni kortársainknak. Ráadásul a divat egy olyan vizuális művészet, amely szinte észrevétlenül hat, dekódolása egyszerű, és be tud épülni a társadalmi kommunikációba” – magyarázza.
A Romani Design által a széles közönség is megismerheti a tradicionális roma öltözködési kultúra jellegzetes jegyeit – amelyet Erika tapasztalatai alapján sok esetben még maguk a roma közösségek sem ismernek. Ma már egyre többen szeretik és viselik az általuk tervezett termékeket. „Büszkén mondhatom, hogy ezen a téren úttörőnek számít a márkánk, és jó érzés számomra, hogy termékeink „képzeletbeli falakat” döntenek le mindkét közösségben.”
„Receptre kellene felírni”
Az emberek érdeklődését eleinte a márka missziója, társadalmi üzenete keltette fel, míg a 2014-2015-ös kollekció megjelenésével már egyre hangsúlyosabban szerepelt a Romani Design a divatsajtóban is. Ami egyáltalán nem véletlen. „Ez a kollekció képviseli leginkább mindazt, amit szerettem volna megfogalmazni a divat nyelvén. Nagyon jó felismerés számomra, hogy a divatszakma is fontosnak tartja olyan márkák elismerését, amelyek emberi és társadalmi értékeket is közvetítenek” – meséli Varga Erika.
Azt mondja, kifejezett célja volt, hogy a roma kultúrát érintő presztízsépítést hajtson végre. Úgy érzi, az elmúlt évek során ez sikerült. Konkrét példát is említ: április 8-án, a Nemzetközi Roma Napon közismert színésznők mutatták be a Romani Design ruháit, ezzel is kifejezve a roma közösség- és kultúra iránti tiszteletüket. Az eseményen személyesen részt vett Colleen Bell amerikai nagykövet asszony. Ez alkalommal Pethő Kata színésznő, a bemutató egyik modellje úgy fogalmazott: „ha mindenki ilyen ruhákat viselne, boldogabb lenne a világ”.
Hasonlóan vélekedik Gryllus Dorka színésznő, a márka egyik nagykövete, aki szintén részt vett az áprilisi divatbemutatón. „Óriási élmény volt számomra. Két ruhát viseltem: az egyik egy olyan kötényruha volt, amelyet bárhova, bármikor felvennék. A másik pedig egy szintén nagyon elegáns nadrágkosztüm. Nagyon tetszik az ügy, amelyet Erika képvisel, ugyanakkor a márka darabjai vizuálisan is különösen erősek” – teszi hozzá.
Dorkát számos olyan, társadalmilag fontos üzenettel bíró üggyel keresik meg, amelyhez szívesen csatlakozik. Korábban szerepelt a megrázó „Bőrük volt a bűnük” videó-kampányban, amely a roma gyilkosságok évfordulójára készült. „Azt gondolom, ha bizonyos dolgokat más megvilágításban mutatunk meg, akkor könnyebben jut el az emberekhez az üzenet. Ha olyan helyről érkezik, amelyre nem számítunk, sokkal erősebben hat. Ilyen például egy divatfotó is. Nem direkt mondja, hogy foglalkozz egy adott problémával, hiszen más perspektívából láttatja a történteket” – magyarázza.
Dorka a hétköznapokban nem egy különösen „öltözködős” típus, ugyanakkor a divat, mint művészeti forma, érdekli. „Amit Erika csinál, az egy nagyon egyedi és európai szinten is versenyképes dolog. Sehol a világon nem láttam még ilyet” – mondja a színésznő, aki szerint óriási jövő áll a márka előtt.
Varga Erika sok roma fiataltól kap visszajelzést arról, hogy a ruhák és kiegészítők viselete büszkeséggel, önazonossággal és magabiztossággal tölti el őket. A nem romák részéről pedig gyakran hallja, hogy a termékek a nőiességük kifejezésében, egy örömteli életérzés megfogalmazásában segítik őket. Egy kedves vásárlója egyszer azt mondta, ezeket a ruhákat „receptre kellene felírni”.
Varga Erika nem egyedül dolgozik; testvére, Helena is fontos szerepelt vállal a márkaépítésben. A táskák és ékszerek az ő tervezésének és kivitelezésének munkáját dicsérik. A vállalkozást közösen indították, és teljesen természetes számukra, hogy megosztják a feladatokat. A kollekció kitalálása általában Erika hatásköre, de az ahhoz passzoló, egyedi táskák megálmodásában rábízza magát testvére kreativitására.
Nyitott műhely
A Romani Design külföldön is jó példaként szolgál. A márka 2013-ban részt vett egy magyar-szlovák civil együttműködésben, amelynek során nehéz sorsú roma és nem roma nőket tanítottak szabni, varrni, modellezni, hogy segítsék őket a mélyszegénységből való kitörésben. A szlovák partnerszervezet a projekt végére elindított egy folyamatos foglalkoztatást biztosító kisebb vállalkozást, amely a Romani Design-hoz hasonlóan a helyi folklór motívumokat kívánja feldolgozni.
Varga Erikáék társadalmi szerepvállalása azonban itt nem ért véget. Varrodájuk nyitott műhelyként működik, ahol folyamatosan fogadnak roma és nem roma nőket, egyetemistákat, akik fejlődni, tanulni szeretnének a szabás-varrás-design területén. „Jelenleg is három gyakornok képzését segítjük. A kifejezetten munkanélküli, nehéz sorsú nők képzésére és munkaerő-piaci felkészítésére fejlesztett képzési projektünket is nagyon szeretnénk folytatni. Ennek jelenleg pénzügyi akadálya van, de keressük a lehetőséget a folytatásra” – mondja Erika.
Miközben folyamatosan kapják a meghívásokat, felkéréseket a hazai és nemzetközi bemutatókra, már dolgoznak az új kollekción is, amelyet szeptemberben szeretnének bemutatni. Erika annyit árul el, hogy a hangsúly a nemzetközi trendek világát beengedve a minimalista, oversize és unisex darabokon lesz. De hogy mitől lesz ez Romani Design, az egyelőre maradjon titok.
(A címlapfotót Pályi Zsófia készítette.)
***
A Romani Design az ERSTE Alapítvány Roma Partnership program része.
A Romani Design márka a FIAN KONCEPT boltjában vásárolható meg: Budapest, I.kerület, Fortuna u. 18.
webshop: http://romani.hu/shop/
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: